Aangekomen in Banga Bakundu - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Ruth Hamels - WaarBenJij.nu Aangekomen in Banga Bakundu - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Ruth Hamels - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Banga Bakundu

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ruth

18 Oktober 2008 | Kameroen, Yaoundé

Hallo Iedereen,

Eerste mailtje vanuit Kameroen (ow het uitroepteken dat ik hier wilde plaatsen werkt niet).
Eergister goed aankomen, met alle koffers en spullen. De eerste momenten waren een hele belevenis. Geld gewisseld in een vreemd afgelegen kantoortje (ik moet nog leren wa, eerste rit met de taxi door de grote stad Douala, vervolgens opgehaald door twee Nederlandse meisjes, met de koffers op het dak in een gezellig volle bus naar het ziekenhuis in Banga Bakundu, een rit die een paar uur duurde. Je ziet een heleboel gedurende zo’n rit: de mensen op straat, nieuwe geuren, veel geluiden, veel dieren, mensen die spullen verkopen door de ramen van het busje zodra je stilstaat, de natuur, Mount Cameroon op de achtergrond: Prachtig allemaal. Het zijn zoveel nieuwe dingen dat ik het gevoel heb dat ik opnieuw geboren ben en alles opnieuw aan ontdekken ben.
Ik woon op het ziekenhuisterrein in het guesthouse. Samen met Marjolijne deel ik een bed in de kamer van Annemieke, een meisje die hier haar laatste co-schappen loopt. Ook Willemieke woont in het guesthouse, zij is een Nederlandse psycholoog. Ook dokter Sone heeft een kamer en eens in de maand slaapt er een gynocoloog voor een paar dagen.
Gister de eerste dag meegelopen met de zusters in het ziekenhuis. Wat niet meer was dan een heleboel luisteren, vragen, zweten en met moeite mijn ogen open kunnen houden van de moeheid van het reizen en de nieuwe indrukken. Er zijn verschillende afdelingen: een female ward, een children’s ward en een male ward. Elke afdeling is gesplits in medical en surgical. hier in Banga Bakundu spreken ze ‘pidgin’ wat nu echt nog onverstaanbaar lijkt en wat we snel moeten leren aangezien de patienten niet allemaal engels kunnen en veel pidgin spreken.
Het werken in de wards staat los van wat ik voor Stichting Give Milk Stop Aids ga doen, maar ik heb de zuster die voor GSMA nog niet ontmoet, zij is er volgende week donderdag weer. Over het ziekenhuis, de zusters, dokters, patienten en het werken daar zal ik het volgende bericht meer vertellen, dat is nog een beetje lasting na een stagedag, behalve dat ik kan zeggen dat het heel verschillend is dan een ziekenhuis is Nederland, maar dat is zoals verwacht.
Dit weekend hebben we vrij om even bij te kunnen komen van de reis, al het nieuwe, te wennen aan het warme weer en de omgeving te ontdekken. Ik zit nu in een internet café in Muyuka (een dorp in de buurt), een reisje van 20 minuten in zo’n gezellig drukke taxi (9 personen in een personenauto) waar ik soms met samengeknepen tenen voorin in zit; goede snelheid, heuvel op heuvel af, gaten in de weg, brommers die voorbij scheuren en geen verkeersregels. Maar heerlijk vind ik het om tussen de afrikaanse mensen door het landschap naar het dorpje te scheuren.
Ik zal proberen dit berichtje op de site te zetten aangezien het allemaal wat langer duurt achter deze computer dan we gewend zijn in Nederland.
Ik heb net een Afrikaanse simkaart gekocht met het nummer: 00237-76553175.

Liefs

  • 18 Oktober 2008 - 13:21

    Gootje:

    Ha die Ruth, goed om te horen dat je heelhuids bent aangekomen! En ook dat het met je bagage allemaal goed is gegaan.. Laat alle indrukken lekker bezinken! Nog bedankt voor je lieve kaartje, die lag op de deurmat - net nadat we je hadden uitgezwaaid. Veel liefs!x

  • 18 Oktober 2008 - 14:00

    Wiebe:

    Heeeeel veel plezier ruthie!
    x

  • 18 Oktober 2008 - 14:34

    Nina:

    hee afrikaantje! hoorde van je zus al dat je naar Cameroen ging, spannend hoor ben stiekem wel jaloers! heel veel plezier daar!
    liefs nina

  • 18 Oktober 2008 - 16:06

    Maura:

    Wat leuk om al zo snel weer iets van je te lezen! Fijn dat de reis goed is gegaan en jullie al je bagage hebben!
    Geniet dit weekend maar lekker! Snuif alles maar goed in je op! Ik wil alles herbelezen ;)
    Kus

  • 18 Oktober 2008 - 16:21

    Jelle:

    Mooi verhaal! Heel veel plezier!

    Groetjes

  • 18 Oktober 2008 - 19:39

    Hein:

    ja, Ruth de eerste indrukken zijn het hevigst. Leg ze vast, want je kunt het maar een keer voor de eerste keer zien/beleven.
    Verbaas je lekker verder en veel koelte toegewuifd.
    liefs uit Vught.

  • 19 Oktober 2008 - 01:21

    Daan:

    Zo zie je maar weer kleine ruthjes worden groot;) ben trots op je meid

  • 19 Oktober 2008 - 11:05

    Tanny:

    Hallo lieve Ruth,

    Proficiat met je her-geboorte. En dat dan ineens in een heeeeeeele andere omgeving en klimaat. Je doet het meteen wel goed! Genetisch bepaald? Als mooi klein meisje al daar vertoefd, maar nu ook als mooie blonde volwassen vrouw. Evenals je vader, moeder en zus. Je broer was nog te klein om het te beseffen, denk ik, toen hij zijn Afrikaanse avontuur beleefde.
    Fijn te horen dat de reis naar wens verlopen is en dat de eerste indrukken zo Afrikaans mooi zijn.
    Blijf alles zo intens beleven als die eerste dag!

    Dadelijk gaan Hein en ik naar de Hamels-reunie in Gilze. Hier alles in prachtige herfsttinten en waarschijnlijk iets minder warm dan bij jou,( is het daar ook een vochtige warmte?) andere geuren ook, maar nog steeds erg aangenaam. De rood met witte stippen paddestoelen schieten hier in het bos de grond uit.

    Ruth...lieve groetjes uit Vught en een tante-knuffel.

  • 19 Oktober 2008 - 15:04

    Hedica:

    Hee ruth,

    Fijn dat de reis spoedig is verlopen. Geniet er van meis!!
    liefs en een dikke x

  • 20 Oktober 2008 - 07:24

    Susa :

    Haaiii Ruthaa!!

    Zou je al veel te lang nog weer terugmailen.... Heeeel slecht! Maar ik zie dat je een súpervet avontuur aangaat! Vind het heel knap van je! Ook zo leuk om te lezen!! Meissie wens jou heel veel succes en veel plezier en ik houd je verhalen bij!

    Dikke kus Suus

  • 20 Oktober 2008 - 10:27

    Es:

    Klinkt erg leuk en spannend allemaal meis. Beetje kunnen wennen dit weekend? Ben erg benieuwd naar je verhalen over het ziekenhuis en de mensen enzo daar.
    Mn broertje vraagt zich af waar je zit in Kameroen dus dat heb ik maar even doorgegeven. Hij is er tot volgende week woensdag, 29 oktober, geloof ik. Je kan hem bereiken op 0031 6 52342156. Zou leuk zijn als jullie elkaar daar nog zien!

    Veel plezier daar!

    dikke kus

  • 20 Oktober 2008 - 12:31

    Floor:

    hey,

    Klinkt allemaal super, ben heel benieuwd hoe je het allemaal gaat beleven,
    ik blijf het lezen.

    ontzettend veel plezier,

    veel liefs Floor

  • 20 Oktober 2008 - 22:55

    Gos:

    dank je, heerlijk dat ik mag meeleven en mee beleven. In energie zijn we dus allemaal bij je, kus!

  • 21 Oktober 2008 - 11:54

    Carla:

    Wat een mooie indrukken, Ruth! Helaas kunnen wij het alleen lezen, jij kan het daar ook ruiken, voelen en horen. Dan moet het helemaal fantastisch zijn...
    Inmiddels al een beetje bijgekomen van de reis?
    Succes met het opstarten van jullie werkzaamheden.
    Lieve groet

  • 22 Oktober 2008 - 08:13

    Willemien:

    Hoi Ruth,
    Lekker dat je goed bent aangekomen! Is het gelukt met de extra spullen? Echt fijn dat jullie ze konden meenemen!
    Ik zag je tel nr, ga het aan dr Oben doorgeven, hij zou snel langskomen om de spullen te halen.
    Veel plezier en succes daar! groetjes, Willemien

  • 23 Oktober 2008 - 08:35

    Jeti:

    Whaaaa ruth!!! zo mooi dat je daar nu ook echt bent!!!! Ik heb echt aan je gedacht vorige week toen je daar je eerste stapjes in het verse afrikaanse zand zetten... wat een heerlijk, overweldigend gevoel moet dat zijn geweest. Ik dacht, ik stuur gewoon een berichtje wat later, want dat is leuker om elke keer weer iets te ontvangen! Lieverd, geniet daar en ik denk aan je! Doe voorzichtig en gebruik je gezonde verstand! Dikke kus Jeti
    p.s: als je mijn uitklapbare emmer nog wil, let me know... dan stuur ik 'm op! Ik heb hier trouwens ook nog allemaal van die vochtverlies medicijnen, maar die zijn al 2 jaar oud... Interesse?! Ik denk aan je! X

  • 27 Oktober 2008 - 15:21

    Nicole:

    Hi Ruthje,

    Ik dacht nu wordt het voor mij eens tijd om jou verhaal op te pikken. Nog net even voordat mijn werkdag eindigd :-) Super om te lezen dat je naar "little Africa" bent gegaan, kan me voorstellen dat het van alles met je doet. Ik zal je verhalen proberen te blijven volgen.

    Heel veel plezier en succes natuurlijk.

    xx nic


  • 30 Oktober 2008 - 13:17

    Jeannet/flexbureau :

    veel succes en wat een heerlijk gevoel om herboren te worden door alle nieuwe indrukken.
    wij wensen je een plezierige leerzame tijd

    groeten medewerkers flexbureau thuiszorg groningen

  • 04 November 2008 - 13:50

    Douwe:

    Hi Ruth,

    we hebben geen afscheid meer kunnen nemen omdat jullie zaterdag al naar Limbe vertrokken waren. Bij deze nog even succes de komende maanden, en misschien tot maart.

    Groetjes,
    Douwe

  • 06 November 2008 - 13:13

    Vera:

    Hey Ruth!! Super dat je zo geniet van het Afrikaanse leven! Ben benieuwd wat je nu van het werken in het ziekenhuis vindt en hoe gaat het project GSMA? Ging je vandaag nog een nieuw bericht plaatsen? Ik ga iig je verhalen volgen, heb je site gevonden! Heel veel succes de komende tijd en lekker genieten! Ik denk aan je.
    dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Yaoundé

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Februari 2009

Mijn verjaardag, twee weken ziekenhuis, twee weken

24 Januari 2009

geen groentje meer

02 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar!

16 December 2008

Weer een berichtje

16 December 2008

Weer een berichtje
Ruth

Actief sinds 25 Aug. 2008
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 14850

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2008 - 28 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: