Leve het leven - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Ruth Hamels - WaarBenJij.nu Leve het leven - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Ruth Hamels - WaarBenJij.nu

Leve het leven

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ruth

20 November 2008 | Kameroen, Yaoundé

Achter de tafel in de woonkamer van het guesthouse type ik dit bericht op een laptop die we hebben meegenomen. Woensdagavond. Woensdag = lariamdag, wat betekent dat ik hier alweer vijf weken zit!
Het weekend na mijn vorige bericht, in Banga Bakundu gebleven. Een van de mannen die in het ziekenhuis werkt is vader geworden en Marjolijne en ik waren uitgenodigd om de thuiskomst van moeder en kind mee te vieren. Stipt vier uur stonden we braaf op ‘de stoep’, om vervolgens de komende 2 uur Afrikaans te wachten tot het feest zou beginnen. Niet heel erg, want ondertussen zie je wel de voorbereidingen in het huis: het huis aan kant maken, eten klaarmaken, enorme geluidsinstallatie buiten de deur, buurman erbij want er moeten nog wat elektriciteitsdraadjes in elkaar gedraaid worden voordat de boxen werken, kinderen die in de tobbe gewassen worden, de mooiste kleren aan en vlechten in het haar. Kiekeboe spelen met de kinderen die nog niet aan de beurt zijn, etc. De twee uur vliegen voorbij totdat we luid getoeter en muziek van de straatkant horen komen. Iedereen van het feestje en uit de buurt die kant op. Uit de auto stapt een mooi versierd, zingend en dansend, clubje vrouwen met het nieuwe kindje en daarachteraan de moeder. Moeder wordt door iedereen geknuffeld en verwelkomd. Iedereen krijgt een klodder talkpoeder over zich heen gestrooid zodat duidelijk is dat je het geboortehuis hebt bezocht. Kindje wordt in de slaapkamer gelegd waar iedereen het kan bewonderen. Vervolgens wordt er (natuurlijk) gebeden en gedanst en lekker gegeten. Natuurlijk had ik me er helemaal op verheugd mijn eerste afrikaanse danspasjes te wagen deze avond en dat is er gelukkig van gekomen! Heerlijk met de vrouwen in een veel te kleine huiskamer, harde muziek aan, kont naar achter in een kringetje en stappen en schudden maar! Een sauna is er niets bij, maar zeker voor herhaling vatbaar! Leuke manier van een nieuw leven vieren! Binnenkort naar de nightclub in Buea, vast en zeker heel anders dan met vrouwen in een huiskamer, maar verheug me er wel op! Zondag naar de markt in Banga om eten te kopen voor de komende dagen. Ook altijd leuk, langs de verschillende kraampjes lopen met het andere voedsel, waarvan ik nog steeds niet alles ken. Afdingen heb ik mezelf al aangeleerd, al ben ik nog steeds trots als ik met een goede prijs de markt afloop. Smiddags naar het internet en bij de internetjongen een typisch kameroenees recept leren koken en s’avonds met pascal, de technicus van het ziekenhuisterrein, biertjes drinken in de central bar in Banga. Ook weer een hele belevenis, maar daarover later meer, anders kom ik met veel te veel details aanzetten en weet ik dat de helft van de lezers afhaakt. (voor die lezers: zal proberen wat vaker een kort verhaaltje te plaatsen!)
Maandag is de werkweek weer begonnen. Naast het werken op de wards en de maternity, druk bezig met het voorbereiden van Wereldaidsdag (1 dec) en een kickoffdag van de health e Foundation (22 nov). Blijft een uitdaging om deze dagen te regelen met afrikaanse mensen, op afrikaanse wijze, wat soms best lastig is vooral als het over geldbedragen gaat. Maar aan de andere kant, door middel van de samenwerking, leer je elkaar en de verschillende culturen wel goed kennen!

Afgelopen weekend met de vier meiden uit het guesthouse, een paar dagen naar de hoofstad Yaounde geweest. Heel opvallend is dat je medereizigers per overstap ontzettend ziet veranderen. Starten in een volgepropte taxi in Banga met mensen waarvan soms duidelijk te zien is dat ze niet veel geld hebben en eindigen in een ontzettend grote luxe bus van Douala naar Yaounde met welvarend uitziende Kameroeners uitgedosd met sieraden. Toch schrikbarend dat grote verschil en hoe tekenend je vermogen hier soms blijkbaar is voor het verloop van je leven.
Yaounde, een echte hoofdstad, gebouwd rondom zeven bergen, weer de franse invloed nog duidelijk zichtbaar is met de mooie Franse taal en de stokbroden. Een ultiem vakantiegevoel dus! En van fouten leer je gelukkig, dacht een eens een nieuw kameroenees recept uit te proberen: maar in de toekomst geen ‘tripe’ (lees: stukken duidelijk herkenbare koeienhuid in een sausje) meer voor mij.
Na het weekend weer helemaal opgeladen voor de komende werkweken. Ben heel benieuwd hoe de dagen die we gaan organiseren gaan uitpakken! Daarover volgende keer meer.

Doe sinterklaas de groeten van me!
Liefs Ruth

p.s. voor meer verhalen en foto’s kun je ook op de site van marjolijne kijken: www.marjolijne.logger.nl

  • 20 November 2008 - 18:17

    Anneloes:

    Hey Ruth,
    wat een leuke verhalen allemaal! Heb af en toe het gevoel alsof ik weer in Ghana ben! Ik weet nog van mijn zus die ook stage liep op de maternity ward, dat zij zo verbaasd en blij was toen wij paar jaar later daar weer kwamen dat ze eindelijk klamboes hadden voor de kinderbedden. Zo moeilijk te geloven dat zo iets simpels niet eens aanwezig was. Volgens mij zit jij helemaal daar op je plek en doet het land en de cultuur je heel erg goed. (Mijn zus voelde zich toen ook echt helemaal thuis voor het eerst ofzo..) Nog veel plezier en je verhalen mogen best nog gedetailleerder hoor, haha ik lees het met veel plezier!
    Liefs Anneloes (die van SR dus;))

  • 20 November 2008 - 20:03

    Es:

    Hey lieverd!

    Wat super fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar. Heel leuk om je verhalen te lezen, ik zie je helemaal daar zitten en dansen, haha. Ik mis je wel deze periode hoor, altijd zoveel te doen deze periode. Maar zal sint de groetjes doen als hij bij de club langs komt, hihi.

    dikke knuffel es

  • 20 November 2008 - 20:10

    Lariesse:

    Hey Ruth,
    Wat leuk om dit steeds te lezen! Ik kijk nu al uit naar het volgende verhaaltje. Ik haak niet zo snel af. Succes met die drukken dagen!
    Liefs,
    Lariesse
    P.s met je kamertje gaat het ook nog steeds goed. Alleen hebben je kruidenplantje het bijltje er bij neergegooit omdat ik niet veel op de kamer ben vanwege familieomstandigheden

  • 21 November 2008 - 08:12

    Jeannet (flexbureau):

    Hallo Ruth,

    Ik vind het leuk om de verhalen van je te lezen,en om te horen dat je het naar je zin hebt er zijn heel wat nieuwe ervaringen die je opdoet.
    veel succes

    Groeten medewerkers flexbureau stad
    (thuiszorg Groningen)

  • 21 November 2008 - 09:39

    Hedica:

    lieve Ruth,

    Ik geniet van je mooie verhalen. Het bezorgt in mijn hectische scriptieperiode een stukje ontspanning..

    liefs en een dikke zoen,

    Hedi

  • 21 November 2008 - 10:20

    Iris:

    Hee Ruth!
    Leuk om te lezen hoe de gewoontes daar zijn! Succes met de voorbereidingen voor 1 december!

    Liefs Iris,x

  • 21 November 2008 - 10:51

    Hein:

    Hi Ruth,
    Bedankt voor je leuke bericht.
    Zwarte Piet groet namens Sint terug.
    Blijf dansen.
    Hein

  • 21 November 2008 - 12:45

    Carla:

    Lieve Ruth,
    Je verhaal kan niet lang genoeg zijn, hoor, wat mij betreft! Heerlijk om al je (heel uiteenlopende!)belevenissen te lezen. Volgens mij heb je je draai aardig gevonden, niet alleen wat betreft stage, maar ook je andere dagelijkse bezigheden! Mooie titel van je stukje dan ook!
    Heel veel lieve groeten vanuit een zeer stormachtig Nederland

  • 21 November 2008 - 16:33

    Tanny:

    Bijna 30 jaar geleden bezocht ik jouw vader in Benin, West Afrika.Toen was het echt niet voor te stellen dat er 30 jaar later zijn dochter aan tafel achter de laptop zou zitten!
    A)Zijn dochter was misschien wel in potentie aanwezig ( letterlijk) maar dat er nog geen 10 jaar later 2 van die prachtige meiden tevoorschijn zouden piepen!!
    B) Computers bestonden toen nog niet. Wij deden het met post-restante wat betekent dat je, ergens in een grote stad, naar een postkantoor ging en vroeg ( met paspoort) of er misschien post uit Nederland was voor Dhr.en/of Mevr. van de Ven-Hamels en dat je dan soms heeeeeeel erg lang moest wachten voor een Afrikaane heer of mevrouw die doos met post ergens vandaan had getoverd.
    Times are changing zou Bob Dylan zingen.
    Voor de rest klinkt jouw verhaal nog gewoon heerlijk ouderwets Afrikaans. En geniet jij, evenals jouw vader, je zus en wij van het verschil in cultuur, klimaat, tempo,geuren en kleuren.
    Blijf dat doen, Ruth.

    Wat te vertellen over het Nederlandse leven?
    Erg stormachtig op dit moment. De herfstbladeren vliegen het ene moment van links naar rechts voorbij ons raam om even later van rechts naar links voorbij te vliegen. Nederland en de hele Westerse wereld in de ban van de kredietcrisis, wat voor jou raar moet klinken in Afrika.Terwijl ik toch nog echt het idee heb dat wij het met z'n allen erg rijk hebben en we misschien moeten leren af en toe wat te consuminderen in plaats van maar steeds meer te willen ( en dat net voor Sint Nicolaas en de Kerst!)
    Dadelijk gaan Hein en ik met 12 andere mensen dineren, een cadeautje van 6 vriendinnen aan een bevriend vriendenpaar. Heb net 28 amuses klaargemaakt, dus ik ben erg goed van af gekomen.
    En...ook wij leven het leven, Ruth en met veel plezier. We volgen jouw ontwikkelingen/ontdekkingen met veel pleizer, dus blijf ons voeden.
    Heel veel liefs van Tanny


  • 24 November 2008 - 14:09

    Eva:

    He ruth!
    Eindelijk heb ik je verhalen gelezen. Super leuk om zo te lezen wat je doet en tegenkomt!
    Succes voor 1 december!
    x Eva

  • 28 November 2008 - 12:40

    Jet:

    Rudolf baby!
    ik ben weer even helemaal bijgelezen. Love your stories! Ik zie het al helemaal voor me hoe je daar helemaal je eigen dingetjes aan het doen bent. I'm proud!
    Hier in Utrecht alles oke, ben brak omdat ik ben gaan drinken gister en doe nu een poging om te studeren in de ub. (Met als resultaat dat ik nu jou verhalen aan het lezen ben!)
    Dikke zoenen voor jou! XX

  • 05 December 2008 - 08:15

    Johan:

    Hoi Ruth en Marjolein,
    Leuk om alle verhalen te lezen. Hoe is de AIDS-dag gegaan? Ben heel benieuwd.
    Groeten Johan

  • 11 December 2008 - 11:09

    Karin:

    Ha Ruth,

    Wat super zeg om al jullie verhalen te lezen! Voor mij komt het avontuur nu erg dichtbij en het is fijn om te horen dat jullie het goed hebben daar. Ik moest nog even contact met jullie opnemen wat betreft mijn aankomst. Ik kom aan op 3 jan om 18.30 uur, omdat dat te laat is om de reis naar banga af te leggen zal ik blijven slapen in Douala. Het zou fijn zijn als jullie mij die zondag 4 januari willen ophalen. Hoop dat je dit berichtje nog op tijd leest, maar dat denk ik wel.
    Mijn email adres voor contact is:
    karinsterrenburg@hotmail.com
    Ik zie jullie iig snel!

    Groetjes Karin

    en als ik nog iets mee moet nemen voor jullie dan hoor ik dat wel!

  • 15 December 2008 - 18:57

    Annemieke:

    Hoi! wat grappig, ik dacht even bij te lezen en me weer even in banga te wanen en nu is het meest recente bericht van toen ik er zelf nog zat :-) Het is wel weer heel erg wennen in NL! het is hier zo koud, alles is grijs incl de mensen want de mode is een sprankelend zwart, donkerpaars en donkergrijs, oftewel een supersaaie sombere bedoeling, en je kunt idioot veel kopen. Heb me een paar dagen verbaasd door alleen maar door utrecht te wandelen en te zien hoeveel winkels we hebben! mis afrika wel, het eten, dr kome, de relaxte houding van iedereen en de tell sell in de bus, sta hier weer gewoon tussen chacherijnige mensen op een winderig perron op de trein te wachten :-s
    Iig heel veel plezier en een fijne kerst, ben benieuwd te horen hoe het nu gaat!
    x Annemieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Yaoundé

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Februari 2009

Mijn verjaardag, twee weken ziekenhuis, twee weken

24 Januari 2009

geen groentje meer

02 Januari 2009

Gelukkig nieuwjaar!

16 December 2008

Weer een berichtje

16 December 2008

Weer een berichtje
Ruth

Actief sinds 25 Aug. 2008
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 14851

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2008 - 28 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: